Дискретният чар на винената колекция

Колекционирането на вина е страст, която през последните години намира все повече последователи в България. За мнозина това може да изглежда странно, защото в миналото у нас не е имало традиция в тази област, а и българската винарска индустрия ...



В добра глава – сто ръце

Книга, сътворена изцяло от български деца, представя любими български пословици и поговорки на 13 езика



Колани кованци

В антропоморфната представа на индоевропейците за света поясът определя границата между долната и горната част на човешкото тяло. В древността той е сред елементите на костюма, които имат най-висока семиотична стойност. Получаването на пояс ...



Н. Пр. Херардо Суарес Алварес: Българите са кубинците на Балканите

Херардо Суарес Алварес е роден през 1961 г. в село, разположено на около петдесет километра на юг от столицата Хавана. Там завършва началното и средното си образование. От 1980 до 1985 г. следва и се дипломира в Държавния институт за международни ...



Виното и изкуството да не се старее

05.05.2010, Ясен Бориславов

"Който пие вино в умерени количества, има повече шансове да доживее до сто години", пише през 1930 г. френският проф. Генийо, председател на националното лекарско сдружение и автор на книгата "Изкуството да не се старее". По това време той самият е бил на близо сто години, поради което твърдението му звучи още по-достоверно. Своите заключения той аргументира с емпирични наблюдения. В малко селище от областта Медок за една година били регистрирани 14 златни и диамантени сватби. Става дума за съпружески двойки с по 50 и 75 години съвместен живот в село с 1272 жители, сред които нямало въздържатели.

През миналия век медицината остави без сериозни аргументи крайните активисти на противоалкохолното движение. Още през 30-те години немски и австрийски учени по безспорен начин са установили, че чистото бяло вино убива тифните бацили за четвърт час, а смесено в съотношение 1:3 с вода ги убива за два часа. Те обаче не казват защо трябва да се дава такава отсрочка на бацилите и заради нея да се разваля виното. В периода между войните други медицински изследвания са установили, че виното

 

помага при анемии

 

и общо изтощение на организма, че действа антисептично, подобрява действието на инсулина и благоприятства перисталтиката. Някои лекари още тогава са го препоръчвали при туберкулоза и лека форма на диабет.

Интересът към тази проблематика стана особено интензивен през 90-те години след едно мащабно здравно изследване на френски учени, достигнало до откритието, известно като „френски феномен". Проучванията им установили, че при французите кардиологичните заболявания са с около 30% по-малко отколкото при американците, въпреки че и едните и другите живеят еднакво нездравословно и ядат еднакво мазни храни. Обяснението за тази парадоксална диспропорция е свързано с виното, към което французите винаги са били културно и битово пристрастени, за разлика от американците. Оказало се, че част от феноловите вещества (танините), които се съдържат в червеното вино, въздействат благотворно на кръвоносните съдове. Те препятстват окисляването на холестерола и образуването на плаки по стените на кръвоносните съдове, което е основна причина за инфаркти и инсулти.

 

Най-важен от тези феноли е ресвератролът –

 

субстанция, която лозата образува като част от своята имунна система. Това е нещо като естествен антибиотик, който я предпазва от неблагоприятни природни въздействия – измръзване, болести, гъби, ултравиолетови лъчи. Най-високо съдържание на ресвератрол има в сортовете Пино ноар, Каберне и Мерло, произведени в райони с променлив климат - Бургундия, Чили. В белите вина съдържанието е значително по-малко.

Червеното вино освен това съдържа мелатонин - хормон със силни противоокислителни свойства, който предпазва от сенилност и от болестта на Алцхаймер. Доказано е също, че виното има умерен противовъзпалителен и антиалергичен ефект.

От казаното не следва, че виното е лекарство, но със сигурност е добро профилактично средство. Неговите апологети неизменно акцентират, че то е полезно само при умерена употреба, а според експерти от Световната здравна организация, това означава до 2-3 чаши дневно. Винената профилактика има смисъл, ако се пият хубави, предимно червени вина и за предпочитане по-млади.

 



Последни коментари

Няма добавени коментари!

Добави коментар

Ако желаете да добавите коментар моля влезте, използвайки формата вляво.
Ако не сте регистрирани това може да направите тук!

 

Животът в розово

Топлите пролетни и летни вечери често изправят ценителите на хубавото вино пред едно колебание – бяло или червено? Да се пие само бяло е скучно, а в хубавото червено вино понякога има драматизъм, ...

Чапа и изкуството да закриляш градове

Целият свят е изложбена зала за скулптора Георги Чапкънов, носител на наградата за съвършенство на името на Хенри Мур

Кланът Халваджиян

Как Магърдич тръгна от бетонов възел и положи началото на арменската династия в българския шоубизнес

Смолянският край: родопска приказка

В сърцето на Родопите, по долините на реките Черна и Бяла, сякаш полегнал да съзерцава звездите, е протегнал снагата си Смолян - събрал в едно дивна природа, старинна и модерна архитектура, живи ...


loading
www.cherga.bg © 2007-2010 Всички права запазени.     Сайта изработен от plxWebDev